top of page
Keresés
Szerző képeMaria Vanyovszki

Hogyan kérdezzünk jól a zárt és nyitott kérdésekkel? – Kommunikáció fejlesztése munkakörnyezetben is

A kommunikáció nem reakcióval kezdődik, hanem kezdeményezéssel. Aki jól kérdez, annak nyert ügye van. Nemcsak mindenki emlékezni fog rá, de neki lesz a legátfogóbb információja is mindenről. Ebben a sorozatban kérdezési technikákat fogok bemutatni. A mai bejegyzés a zárt és nyitott kérdések különbségeit járja körül, melyek jelentős hatással lehetnek párbeszédeink eredményére és a kapcsolataink minőségére is.


kommunikáció

Sokan talán nem is tudják, mennyire megváltoztathatja egy beszélgetés dinamikáját, amikor tárt kérdésről nyitott kérdésre váltunk. A kérdések típusának ismerete és alkalmazása segíthet jobban megérteni a másikat, pontosítani a helyzetet, vagy éppen mélyebb és tartalmasabb beszélgetéseket kezdeményezni.


Amikor változást, fejlődést akarunk akár egy privát emberi kapcsolatunkban, akár a munkahelyi együttműködésben és kommunikációban, az egyik leghatékonyabb, hogy változtatunk a kérdéseinken.  

Zárt kérdések – Jó, ha tudjuk, mikor alkalmazzuk a kommunikációban


A zárt kérdések általában egyszerű válaszokat várnak el. Az ilyen kérdések egy-egy „igen” vagy „nem” választ tesznek lehetővé, amelyek gyors és könnyű kommunikációt biztosítanak. Ideálisak olyan helyzetekben, amikor világos, egyértelmű választ várunk:

  • „Befejezted a projekt jelentést?”

  • „Voltál a szerelőnél?”


Zárt kérdésekkel sokkal gyorsabban juthatunk biztos információkhoz, például amikor fontos egyértelmű, hatékony döntéseket hozni, vagy egy szituációt szeretnénk gyorsan tisztázni. A munkakörnyezetben kifejezette hatékonyak, amikor az elvárások és határidők vannak előtérben.


A zárt kérdéseknek ugyanakkor van egy autoriter jellegük. Munkakapcsolattól függően okozhat indokolatlan feszültséget.


A zárt kérdések lehetnek kifejezetten manipulatívak is. Ilyenekkel gyakran találkozhatunk közéleti, társadalmi, politikai kommunikációban. Gondolhatunk olyanokra, hogy “Egyetért-e Ön azzal…”, “Úgy gondolja-e Ön…”


Amikor valóban szeretnénk jobban megismerni a másik embert, építeni a bizalmat, a kölcsönös odafigyelést, hatékony együttműködést, akkor zárt kérdések helyett érdemes nyitott kérdésekkel fogalmaznunk.


Nyitott kérdések – A mélyebb, gazdagabb válaszokért

Amikor részletes információkat, kölcsönös megértést, együttműködő odafigyelést akarunk elérni, nyitott kérdésekkel nagyobb teret adhatunk a kollégák gondolatainak, tapasztalatainak megosztására.


Nyitott kérdések azok, amiket “Mit..., Milyen…, Hogyan…” kérdőszavakkal vezetünk be.

A nyitott kérdések segíthetnek:

  • Elmélyíteni a beszélgetést,

  • Jobban megismerni a másik motivációját, nézőpontját,

  • Hatékonyabban támogatni a csapatmunkát.


A nyitott kérdések lehetőséget adnak arra, hogy a másik fél szabadon kifejtse a véleményét, érzéseit és tapasztalatait. Ha valódi beszélgetésre törekszünk – például csapatdinamikában, vagy személyes kapcsolatokban – a nyitott kérdések kulcsfontosságúak:

  • „Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során?”

  • „Milyen tapasztalatokat szereztél az utazásod alatt?”

  • „Milyen hatással volt rád az új feladat?”


A nyitott kérdések alkalmazása lehetővé teszi, hogy a kommunikáció mélyebb és tartalmasabb legyen. Itt nem csupán egy egyszerű válaszra van szükség, hanem arra is, hogy a beszélgetőpartner reflektáljon, átgondolja, amit mondani szeretne. Ez segíti abban, hogy a beszélgetés sokkal interaktívabbá és gazdagabbá váljon.


kommunikáció

Mikor érdemes zárt és mikor nyitott kérdéseket alkalmazni?

Zárt kérdések akkor célszerűek, ha:

  • Pontos, gyors válaszra van szükségünk,

  • Az információkat tisztázni akarjuk, és nincs szükség részletesebb elmagyarázásra,

  • A munkahelyi helyzetekben a világos és egyértelmű döntésekre van szükség.


Nyitott kérdéseket érdemes alkalmazni, amikor:

  • Szeretnénk jobban megismerni a másik felet, a véleményét, a tapasztalatait, az érzéseit,

  • Konkrét párbeszédet szeretnénk indítani, amely új lehetőségeket és megoldásokat hozhat,

  • A csapat vagy szervezet fejlődése érdekében növelni akarjuk az emberek motivációját, építeni a bizalmat, és megérteni a perspektíváikat, az igényeiket.


Az igazi kérdés – Hogyan válaszolunk?

A kérdések és a válaszok folyamata azonban nemcsak a beszélgetés kezdetét jelenti. A kérdésekre adott válaszok módja is meghatározza a párbeszéd irányát. Ha nyitott kérdéseket alkalmazunk, fontosabb, hogy odafigyeljünk a vlaszokra. Vévighallgassuk és megfelelően reagáljunk.


A legjobb kérdések azok, amelyek segítenek valós megoldásokat találni, új nézőpontokat biztosítanak, és valódi interakciót tesznek lehetővé.


Konklúzió

A kommunikáció a kölcsönös megértésről szól. A megfelelő kérdésekkel a beszélgetések nem csupán adatcserék, hanem valódi emberi interakciók lesznek. Nyitott kérdésekkel mélyebb beszélgetéseket, jobb kapcsolatokat és eredményesebb csapatokat építhetünk.


___

Ha szeretné fejleszteni a kommunikációs készségeit, és jobban megérteni másokat, keressen bizalommal! Coachként segítek, hogy a kérdései valódi válaszokat hozzanak:

Vanyovszki Mária

kommunikáció

Comments


bottom of page